Jom la follow.. ;)

Sabtu, 17 Mac 2012

Pemilik Cintaku setelah Allah dan Rasul???

Assalamualaikum~ :)


Akhirnya, setelah lama Hana tak menjenguk blog nie..(da berhabuk pun).. Hari nie, terbuka juga hati hendak mencoretkan satu entri.. hehe.. Tgk tajuk cket... "Pemilik Cintaku setelah Allah dan Rasul???"

Wah~ Mantap kot tajuk tue.. hehe.. Agak2 sape lah pemilik cinta tue eh?? >.<

ok2.. Berbalik kepada entri yg Hana nk tulis nie.. Sebenarnya, Hana terkesan dgn luahan seseorang... Mungkin Hana boleh kongsi dgn kalian semua.. :)

Ceritanya bermula begini..........(bayangkan laa ckettt.... ^^)





                      *************************************************************************


<perbualan dlm mesej>


"Awak, apa kata, kita buat istikharah je?"

"Hmm.. Saya okey je.. Kita nk buat berapa hari?"

"Seminggu?"

"owh ok.. bole lah..."

<seminggu berlalu>



"Hmm... Assalamualaikum...."


"Waalaikumussalam..."


"So, awak dah ade jawapannye ke?"

"InsyaAllah.. Saya dah ade jawapannya Faris."



"So, ape jawapan awak?" *still mengada nak maen tarik tali*


"Hmm... Awak laa bg tau dulu jawapan awak...."


"Hmm... Jangan marah eh kalau sy bgtau..."


*Nisha dah terasa mcm nak marah. dpt agak something fishy is going on*


"Nak marah wat pe... Ckp je laa..."


"Hmm.... Sebenarnya.... sy tak buat lg laa istikharah tue... huhu... Awak marah yea??"

*PAPPPP!!!* 

handphone dimatikan. Sim card dikeluarkan. Ganti dgn sim card yg lain. Perasaan bagai ingin meletup. Marah dan bengang yang teramat merasuk jiwa. SAKIT. Ya... sakit... Kerana perasaan ini dipermainkan. Tika hati mula ingin menerima dan melupakan kenangan silam yg penuh makna.. Kepercayaan dicarik. 100% hilang dr hati. Tidak ada yang tersisa lagi. 


"Mane tau dia main2 je.. lek laa dulu..." hati berkata. mengandai yg bukan2.


Arhhh lantak la.. dia nak main2 atau tak.. Hati nie bagai sudah tiada cinta. TIADA. Ya... Setelah dikorek hati dan perasaan ini hingga ke dasarnya yang paling dalam.. Aku mula mengerti... Sebenarnya, tiada perasaan itu. BENAR.... Memang Tiada... 


Aku mula menyemak status2 di FB. Mata dan hatiku tertarik pada sesuatu. "Istikharah".


Laju jari menekan link tersebut. Ingin mengetahui dgn lebih mendalam. Ya, ilmuku ini terlalu sedikit. Tidak dinafikan..


Mataku terhala ke arah satu subtopik yang dipamerkan. Menarik Perhatian.

"Decision Making Process:  3 Steps"


1. Take your circumstances into consideration, look at the options available to you, and then sit down and think and try to figure out and do some research and try to come to somewhat of a conclusion.  At least try to narrow your options and come to somewhat of a conclusion.  This is number one.

2The second step of a decision making process is istishārah.  It is the Arabic word for seeking counsel and seeking advice.  The next step of the process is to then seek some counsel and advice, and it really depends on what type of a decision you are trying to make.

3. The third and final step of the decision making process is now istikhārahYou are starting to lean in one direction, but you are little conflicted and just need a little bit of a push and convincing.  You are looking for that confidence to make your decision that you have come to by critical thinking – apply your intellect and do some research – and you sought some counseling.  You are leaning in a direction but need some confidence and some clarity of heart.  This is where istikhārah comes in.



Ok. Sekarang baru laa aku faham. Istikharah semata2 tak cukup. Sangat tak cukup. Kebanyakan orang yang melakukan solat Istikharah semata-mata dan mengharapkan wajah si dia muncul di dalam mimpi, sebenarnya bukan Istikharah pada pengertian yang sebenar-benarnya. Istikharah perlu dilakukan bersama Istisharah. 


Sekarang aku makin yakin. Perasaan itu tak wujud untuk dia. Tak wujud. Aku bersyukur juga benda tu jadi. ya lah, membabitkan masa depan aku tue.. Sape yang tak cuak bro....


"Once the paper is crumpled, it won't come back to its original shape again. Never."


whoaa... Ngam kot ngan aku ayat nih. Suka2.. hahaha. (menyempat)

Oke mksud aku kat cni. Ayat yang tersirat lah ye. 



"Sekali kepercayaan itu musnah, ia takkan kembali lagi. Mungkin dia masih boleh mempercayaimu, tetapi, ia tidak akan sama.. Tidak akan sama... Kepercayaan itu sudah dinodai. Takkan sempurna lagi."


*HMM.. Ape lah yang minah nie merepek. Tak paham aku.*


erk...? tak paham yea? hehe.. Okey2.. Aku terangkan. Based on this story..


Aku mati2 la percaya kat c Faris nie.. Ye la.. Dia suruh aku Istikharah.. Aku pun buat laa dgn bersungguh-sungguh. Masa depan aku kan? Sampai aku sanggup usaha sekuat mungkin lupakan cinta pertama aku yg aq nantikan setiap hari. Tapi dia boleh cakap dia x buat?? Perghhhh,,,,, sape tak bengang weh.... Memang aku tak percaya da dia lepas nie.. Bukan aku tak nak maafkan dia.. Aku maafkan.. Cuma macam yang aku cakap kat atas nie lah... Kepercayaan tu takkan jadi seratus peratus lagi...


Mungkin ada yang akan kata  macam nie.. 


"ek elleh... Sensitif gile Nisha nie.. Lek sudah.. Dia main2 je laa... Ape laa yang nak sensitif sgt..."


Hmm.. Tp, hakikatnya aku memang sensitif. Sensitif bkn pada benda2 yang remeh, tp benda2 yang berkaitan ngn hidup aku, masa depan aku. Aku paling pantang kalau org main2 kan perasaan aku. Apabila aku dah mula percaya, tp dia hancurkan kepercayaan tue, memang susah aku nak terima. Aku dah cuba, tp hati nie degil. Taknak berkompromi. Hati aku dah tawar. Cukuplah. Cukuplah sampai sini. Biarkan aku mencari cintaku. Aku ingin memiliki cinta Agung itu. Jika suatu hari nanti, terbukti aku adalah rusuk kirimu yang hilang... Aku redha. Aku akan menerimamu. Namun, sekarang bukan saatnya. Hati dan minda ini tidak mahu lagi berbicara soal itu. Maafkan aku. Jika jodohku bkn dgn mu jua, berbahagialah dgn si dia yang telah Allah jadikan pelengkap hidupmu. Lagipun, hatiku masih mengingati si dia. Belum mampu membuangnya dari hati. 


Cinta yang ingin aku miliki saat ini~
Cinta ini hanyalah pada Pemilik hatiku, dan hatimu.. Malah Pemilik alam ini..
Cinta dan rinduku ini buat Rasul Nya..
Cinta dan kasihku buat ibu bapaku yang tersayang..
Cinta buat keluargaku..
Cinta buat sahabat2 ku...


"I just can't be the same person as you known before. I'm sorry..."


Aku bole kawan ngn dia lagi.. Tapi bkn mcm dulu.. DUlu?? Dulu macam mane? hehe... Dulu rapat la jgk.. Mcm kawan baik.. Tp skg, aku tak boleh. I just can't. Kadang2 rase asyik nak marah je. Ya Allah.. bantulah hambamu ini.. Aku tak ingin melukai sesiapa..

                                                  *THE END*

          **********************************************************************************




Whoaaa... :O


Amacam dngn citer td? hehe... Hana tertarik je dgn citer nie.. Ye la.. Lelaki.. kalau tak berniat menyunting si bunga, jangan pernah menyentuh hatinya.. Mungkin ia nampak teguh, tapi sebenarnya ia sangat rapuh. Rapuh yang teramat. Ya, Hana mengaku. Kerana Hana juga seorang wanita. 


*kejap2!! ape jadi dgn Faris ngn Nisha tuh???*


err... kan dah *THE END* tue... adeh...


haha.. okey... Diorang kawan lagi.. Selepas satu tempoh yang sgt lama c Nisha nie merajuk. haha..


Okey la kawan2 ku sekalian.. Mata pun da berat.. Katil memanggil-manggil.. Tapi... Nak ulangkaji Management kejap.. huhu.. Setakat nie dulu ye coretan dr Farisha Hana.. ^^,

Assalamualaikum... :)



::Moga bermanfaat::

5 ulasan:

myzsquare22 berkata...

waahh...:)
Istikharah bukan sekadar solat je..doa pun istikharah..
emm..org da buat pun :)

Farisha_Hana berkata...

hehe.. yea? Alhamdulillah... :)

okey tak entri nie? hehe.. ida org pertama komen nie.. :P

myzsquare22 berkata...

xtau la mila cmne..hehe
pasal orgny xad mimpi pun,hee
ok..suka bace,mila pandai mengarang cerita,klau dila ad jgk mst die duk mengarang puisi la,haha
ni cerita betul ke ni..heee

Farisha_Hana berkata...

haha.. eh dila bkn ada blog ke? kan die pnah tunjuk dulu?

myzsquare22 berkata...

ad ke? ape blog die hana? hee

My Life ~

Daisypath Happy Birthday tickers
Terdapat ralat dalam alat ini